دکتر محمدحسن سمندری

متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی

برنامه هفتگی

درمان های دندانپزشکی و جراحی های دهان در زنان باردار

درمان های دندانپزشکی و جراحی های دهان در زنان باردار بر پایه شعار « پیشگیری بهتر از درمان است » ، هر زنی که بخواهد بارداری برنامه ریزی شده داشته باشد ، بهتر است پیش از باردار شدن ، به همراه دیگر معاینات و مشاوره های پزشکی ، معاینه دندانپزشکی نیز انجام دهد تا از سلامت دهان و دندان های خود اطمینان پیدا کند . در این بررسی دندانپزشکی هرگونه دندان پوسیده یا دارای درمان ناقص ریشه ( عصب کشی بد ) ، عفونت های ریشه دندان ، دندان های نیمه نهفته یا نهفته زخم های دهانی و .... باید پیدا و درمان شود زیرا در دوره بارداری با تغییراتی که در عادت های غذائی و بهداشت دهان زنان باردار بوجود می آید ، این مشکلات پیشرفت کرده و بصورت درد و عفونت شدید خود را نشان می دهد.

پس از آغاز بارداری در سه ماه اول چون اعضای بدن جنین در حال شکل گیری است از حساسیت زیادی برخوردار می باشد . در آغاز گاهی مادران از شروع بارداری خود بی خبر هستند و ممکن است با رفتن به دندانپزشکی و گرفتن رادیوگرافی یا زدن بی حسی به دندان سلامت جنین تهدید شود . به همین خاطر پیش از رفتن به دندانپزشکی زنان باید از باردار نبودن خود مطمئن شوند . در صورتی که در سه ماهه اول بارداری نیاز به درمان دندانپزشکی یا جراحی دهان پیش آید ، باید اول خانم حامله زیر نظر پزشک زنان برود و پس از معاینه ملاحظات لازم در زمان درمان برای دندانپزشک بصورت کتبی نوشته شود . اگر چه با تمام احتیاطات ، سه ماهه اول بیشترین ریسک ایجاد مشکل برای مادر و جنین وجود دارد.

سه ماهه دوم بارداری زمان خوبی برای برطرف کردن مشکلات دهان و دندان مادران باردار می باشد. در این زمان هرگونه درمان لازم مانند پرکردن جرم گیری کشیدن دندان و حتی جراحی های دهان را که مادر نیاز داشته باشد می توان انجام داد . اگر چه برای اطمینان از بی خطری بودن درمان ، نامه پزشک زنان نیز لازم است . بنابراین اگر مادری پیش از بارداری به سلامت دهان خود توجه نکرده باشد سه ماهه دوم بهترین زمان پیشگیری از درست شدن مشکلات دهان و دندان است .

در سه ماهه سوم بارداری بخاطر بزرگ شدن جنین و آماده شدن مادر برای زایمان ، زدن بی حسی و درمان های دندانپزشکی گاهی باعث زایمان زودرس می شود.همچنین عوارض داروهای بی حسی نیز در این دسته از بیماران ممکن است شدیدتر بروز نماید . بنابراین تا جائی که ممکن است نباید درمان های دندانپزشکی در سه ماه سوم انجام شود . اما در زمان هایی که مشکل اورژانس مانند درد شدید دندان یا عفونت های دندانی درست شود ، با مشاوره با پزشک زنان و انجام ملاحظات لازم ، درمان لازم باید انجام شود زیرا باقی ماندن عفونت یا مشکل دندانی ، علاوه بر آنکه خواب و خوراک مادر را بهم می زند ، که خود این کار بر سلامت جنین تاثیر مستقیم دارد ، بطورغیر مستقیم با ورود عفونت به خون و رسیدن آن به جنین ، سلامت جنین را به خطر می اندازد. بنابراین به تمام زنان توصیه می شود پیش از باردار شدن ، معاینه و درمان های دندانپزشکی را جدی بگیرند.

آدرس مطب : اصفهان خیابان فیض خیابان رحیم ارباب جنب مرکز درمانی روزبه ساختمان آریا طبقه اول

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صفحه اصلیبیوگرافیمطالب و مقالاتانیمیشن جراحی اصلاحیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربرنامه هفتگی